Den 6. August 04
fv
Kopi: Mødedeltagerne
REFERAT
Vedr. rutenedlæggelser til vinterkøreplanen 2004/05.
Mødet blev afholdt ved Århus Sporveje, Bryggervej 35, 8240 Risskov, torsdag den
1. juli 2004, kl. 16.00.
Deltagere.:
Peter E. Jensen Lisbjerg-Skejby-Terp-Kasted Fællesråd
Lars Madsen Borum - Lyngby Fællesråd
Svend E. Andersen Harlev Fællesråd
Ango Winther Århus Sporveje
Torben Høyer Århus Sporveje
Karsten Rohbrandt Århus Sporveje
Frits Vittrup Århus Sporveje
Ikke mødt.:
Annelise Søndengaard Lystrup-Elsted-Elev Fællesråd
I forbindelse med planlægningen af vinterkøreplanen 2004/05 indgår der
nedlæggelse af 2 lo-kalruter og 1 industri- og skolerute. I den anledning var
Fællesrådene, fra de involverede lo-kalområder, inviteret til mødet.
Torben Høyer bød velkommen til mødet.
Ango Winther orienterede om de planlagte indskrænkninger, som omfatter linje 2
forgrenin-gen fra Skejby industrikvarter - Lisbjerg via Elev, linje 51
Rutebilstationen - Lillering og lin-je 74 Langkær - Kasted - Langkær.
Linje 2.
I forbindelse med projekteringen af den nye motorvej, afskæres Elstedvej fra sin
tilslutning til Randersvej. Således bliver linje 2 afskåret fra at betjene
strækningen Randersvej/Elstedvej via Terp til vendepladsen i Elev. Eneste
tilkørsel til Elev vil herefter ske fra Lisbjerg by ad Elevvej til vendepladsen
i Elev.
Der skal således ske en omlægning af ruteforløbet, hvis betjeningen af området
skal forsætte på nuværende serviceniveau.
Løbende observationer og konkrete tællinger viser, at passagerunderlaget på
ruten ligger meget lavt.
Vinterkøreplan 2003/04 | |||||
Gns. for 4 dage i marts | |||||
Afgange Lisbjerg | KL 5.54 | KL 6.545 | KL 7.24 | KL 7.54 | KL 8.24 |
Lisbjerg Elev | 0,75 | 0,25 | 1,25 | 0 | 1 |
Elev | 2,25 | 5,50 | 9 | 1,25 | 3.25 |
Terp Elstedvej/Randersvej | 0,25 | 0,25 | 1,75 | 0,50 | 0,25 |
Total | 3.25 | 6 | 12 | 1,75 | 4,50 |
Der er to afgange, som ligger indenfor den politiske målsætning, (mindst 5
passagerer på en afgang), hvoraf det er tvivlsomt, om den ene kan holde
gennemsnittet over året.
Elev by står tilbage med et behov for kørsel kl. 7.24 mod centrum. Byen er i
forvejen betjent med linje 53, som har timesdrift. Linje 53 har afgang fra Elev
mod centrum kl. 7.27. Rutefø-ringen går via Lystrup, hvilket forøger rejsetiden,
til Hasle Ringvej, med ca. 12 minutter. Som det ser ud i dag, er der ikke
kapacitetsproblemer på denne afgang, men viser udviklingen et stigende pres på
afgangen, vil Århus Sporveje indsætte flere ressourcer.
For passagererne betyder ændringen
- at de få passagerer, som bor på strækningen mellem Lisbjerg og Elev, maksimalt
vil have 1200m i gangafstand til Randersvej, hvor linje 3 kører
- at linje 2 passagerer fra Elev vil få forlænget rejsetiden med 10-12 minutter.
Det er den tid, det tager linje 53 at nå Nydamsvej/Randersvej via Lystrup.
For såvidt angår eftermiddagsdriften på ruten, så viser observationer følgende
belægning
Afg. Rutebilstationen Antal passagerer.
Kl. 13.47
0
Kl. 15.45
4
Kl. 16.15
6
Kl. 17.15
1
Tallene er udtryk for det højeste antal passagerer på den enkelte afgang, som
svinger fra dag til dag. Set over en planperiode vil gennemsnitstallet derfor
være noget mindre.
Vurderet ud fra en driftsøkonomisk synsvinkel er kørslen i området en dårlig
løsning for År-hus Sporveje.
Peter E Jensen, som repræsenterer Lisbjerg-Skejby og Terp, kunne tilslutte sig
den ringe be-nyttelse af ruten og havde ingen umiddelbare bemærkninger til
nedlæggelsen af linje 2.
Peter E Jensen efterlyste en afklaring af vejforbindelser til den nye Lisbjerg
erhvervspark.
Karsten Rohbrandt orienterede om, at man fra Århus Sporvejes side pressede på
for en vej-forbindelse mellem Randersvej og erhvervsparken nedenfor Lisbjerg by.
Linje 51
Linje 51 har 2 daglige morgenafgange fra hver endestation og transporterer
hovedsagelig ele-ver til Næshøjskolen i Harlev, elever til Statsgymnasiet på
Fenrisvej samt personale til virk-somhederne i industrikvarteret langs Edwind
Rahrsvej, Brabrand.
Konkrete analyser af linjen viser, at de 2 morgen afgange betjener et meget
lille antal passa-gerer til industriområdet i Brabrand. Bussen er tom herefter.
Tilbage resterer opgaven som skolebus mellem Brabrand og Næshøjskolen.
Afg Rutebilstationen | KL 6.25 | Kl 7.25 | ||
-på | -af | .på | -af | |
Banegårdspladsen-Ringgaden | 6 | 0 | 11 | 0 |
Ringgaden-Åby Ringvej | 4 | 1 | 3 | 3 |
Åby Ringvej-Edw.Rahrsvej 54 | 1 | 10 | 25 | 15 |
Næshøjskolen | 0 | 0 | 0 | 21 |
Total | 11 | 11 | 39 | 39 |
Den første afgang fra Rutebilstationen betjener industriområderne ved Edwind
Rahrsvej og reelt ikke andet. Dette behov dækkes fuldt ud af linje 15, som stort
set har et parallelt rutefor-løb fra Banegårdspladsen til industriområderne.
Den anden afgang fra Rutebilstationen, betjener industriområderne ved Edwind
Rahrsvej og Næshøjskolen i Harlev. Tællinger viser, at alle passagerer, som står
på bussen fra Rutebilsta-tionen til Bautavej, er stået af, inden bussen forlader
Brabrand. Fra Bautavej, til og med Bra-brand området, samles der ca. 20
skoleelever op, der skal til Næshøjskolen. Ingen andre pas-sagerer benytter sig
af denne del af strækningen.
Århus Kommune har i dag en skolebus til at køre mellem Brabrand og Næshøjskolen.
Harlev (Næshøjskolen) - Lillering betjenes alternativt af linje 52 på
Silkeborgvej.
Afg Lilleringvej | KL 7.07 | Kl 8.07 | ||
-på | -af | .på | -af | |
Lilleringvej-Næshøjskolen | 13 | 0 | 1 | 0 |
Næshøjskolen - Edw. Rahrsvej | 8 | 0 | 1 | 0 |
Edw. Rahrsvej - Fenrisvej | 7 | 8 | 2 | 4 |
Fenrisvej - Rutebilstationen | 1 | 21 | 0 | 0 |
Total | 29 | 29 | 4 | 4 |
Den første afgang fra Lillering har et antal passagerer med fra
Lillering/Harlev, der har Stats-gymnasiet på Fenrisvej som mål.
Den anden afgang fra Lillering har stort set ingen passagerer.
Vi har oprettet et stoppested for linje 52 på Silkeborgvej/Ydunsvej tæt ved
Fenrisvej, og vil henvise skoleeleverne fra Harlev området til at benytte linje
52. Gangafstanden til Statsgym-nasiet er 800m.
I forhold til industriområderne ved Edwind Rahrsvej vil vi foretage en omlægning
af linje 15, som i forvejen har endestation på Sintrupvej i industrikvarteret.
Vi er i dialog med de forskel-lige virksomheder i området.
For passagererne betyder ændringen
- at skoleelever til Næshøjskolen skal benytte den skolebus der kører mellem
Bra-
brand og Næshøjskolen. Alternativt gøre brug af linje 52 på Silkeborgvej, til
Harlev.
- at eleverne til Statsgymnasiet på Fenrisvej får forøget den
nuværende gangafstand fra
linje 51 stoppested på Viborgvej (300m) med 500m.
- at situationen for passagerer til industriområdet langs Edwind Rahrsvej
stort set vil være uændret i forhold til i dag.
Svend E. Andersen, Harlev Fællesråd og Lars Madsen, Borum-Lyngby Fællesråd,
udtrykte forståelse for beslutningen om nedlæggelsen.
Svend E. Andersen efterlyste en spredning i afgangene fra Harlev, idet linje 52
og 55 kørte mod Århus på samme tid. Ango Winther orienterede om, at afgangstiden
på linje 52 ville bli-ve justeret. Endvidere bliver der en tidligere afgang fra
Harlev.
Linie 74
Linje 74 har ruteføring fra Brabrand Vest via True til Langkærparken i Tilst.
Linjen har en rutevariant som på udvalgte afgange (4 morgen/formiddag), fra
Langkærparken via Kasted til Langkærparken.
Linjen har gennem årene haft en meget ringe passagerbelægning. De seneste
tællinger be-kræfter denne situation. Den faste chauffør på turen fortæller, at
kun ét ægtepar, i dag, benyt-ter sig af kørslen.
Afg. Langkær 24/3 25/3 27/3 28/3 Gennemsnit
Kl. 6.36 0 0 0 0 0
Kl. 8.51 1 3 0 0 1
Kl. 10.51 1 0 2 1 1
Kl. 12.51 3 0 1 0 1
For beboere i Brendstrup og Kastedområdet betyder ændringen, at der ikke længere
er bus-forbindelse til Tilst.
Peter E Jensen havde ingen bemærkninger til denne beslutning.
Frits Vittrup