Den 6. August 04
fv

Kopi: Mødedeltagerne



REFERAT




Vedr. rutenedlæggelser til vinterkøreplanen 2004/05.

Mødet blev afholdt ved Århus Sporveje, Bryggervej 35, 8240 Risskov, torsdag den 1. juli 2004, kl. 16.00.
Deltagere.:
Peter E. Jensen Lisbjerg-Skejby-Terp-Kasted Fællesråd
Lars Madsen Borum - Lyngby Fællesråd
Svend E. Andersen Harlev Fællesråd
Ango Winther Århus Sporveje
Torben Høyer Århus Sporveje
Karsten Rohbrandt Århus Sporveje
Frits Vittrup Århus Sporveje

Ikke mødt.:
Annelise Søndengaard Lystrup-Elsted-Elev Fællesråd

I forbindelse med planlægningen af vinterkøreplanen 2004/05 indgår der nedlæggelse af 2 lo-kalruter og 1 industri- og skolerute. I den anledning var Fællesrådene, fra de involverede lo-kalområder, inviteret til mødet.

Torben Høyer bød velkommen til mødet.

Ango Winther orienterede om de planlagte indskrænkninger, som omfatter linje 2 forgrenin-gen fra Skejby industrikvarter - Lisbjerg via Elev, linje 51 Rutebilstationen - Lillering og lin-je 74 Langkær - Kasted - Langkær.

Linje 2.
I forbindelse med projekteringen af den nye motorvej, afskæres Elstedvej fra sin tilslutning til Randersvej. Således bliver linje 2 afskåret fra at betjene strækningen Randersvej/Elstedvej via Terp til vendepladsen i Elev. Eneste tilkørsel til Elev vil herefter ske fra Lisbjerg by ad Elevvej til vendepladsen i Elev.

Der skal således ske en omlægning af ruteforløbet, hvis betjeningen af området skal forsætte på nuværende serviceniveau.

Løbende observationer og konkrete tællinger viser, at passagerunderlaget på ruten ligger meget lavt.
 

Vinterkøreplan 2003/04          
Gns. for 4 dage i marts          
Afgange Lisbjerg KL 5.54 KL 6.545 KL 7.24 KL 7.54 KL 8.24
           
Lisbjerg Elev 0,75 0,25 1,25 0 1
Elev 2,25 5,50 9 1,25 3.25
Terp Elstedvej/Randersvej 0,25 0,25 1,75 0,50 0,25
           
Total 3.25 6 12 1,75 4,50

Der er to afgange, som ligger indenfor den politiske målsætning, (mindst 5 passagerer på en afgang), hvoraf det er tvivlsomt, om den ene kan holde gennemsnittet over året.

Elev by står tilbage med et behov for kørsel kl. 7.24 mod centrum. Byen er i forvejen betjent med linje 53, som har timesdrift. Linje 53 har afgang fra Elev mod centrum kl. 7.27. Rutefø-ringen går via Lystrup, hvilket forøger rejsetiden, til Hasle Ringvej, med ca. 12 minutter. Som det ser ud i dag, er der ikke kapacitetsproblemer på denne afgang, men viser udviklingen et stigende pres på afgangen, vil Århus Sporveje indsætte flere ressourcer.

For passagererne betyder ændringen

- at de få passagerer, som bor på strækningen mellem Lisbjerg og Elev, maksimalt vil have 1200m i gangafstand til Randersvej, hvor linje 3 kører
- at linje 2 passagerer fra Elev vil få forlænget rejsetiden med 10-12 minutter. Det er den tid, det tager linje 53 at nå Nydamsvej/Randersvej via Lystrup.

For såvidt angår eftermiddagsdriften på ruten, så viser observationer følgende belægning

Afg. Rutebilstationen Antal passagerer.
Kl. 13.47                             0
Kl. 15.45                             4
Kl. 16.15                             6
Kl. 17.15                             1

Tallene er udtryk for det højeste antal passagerer på den enkelte afgang, som svinger fra dag til dag. Set over en planperiode vil gennemsnitstallet derfor være noget mindre.

Vurderet ud fra en driftsøkonomisk synsvinkel er kørslen i området en dårlig løsning for År-hus Sporveje.

Peter E Jensen, som repræsenterer Lisbjerg-Skejby og Terp, kunne tilslutte sig den ringe be-nyttelse af ruten og havde ingen umiddelbare bemærkninger til nedlæggelsen af linje 2.
Peter E Jensen efterlyste en afklaring af vejforbindelser til den nye Lisbjerg erhvervspark.
Karsten Rohbrandt orienterede om, at man fra Århus Sporvejes side pressede på for en vej-forbindelse mellem Randersvej og erhvervsparken nedenfor Lisbjerg by.

Linje 51
Linje 51 har 2 daglige morgenafgange fra hver endestation og transporterer hovedsagelig ele-ver til Næshøjskolen i Harlev, elever til Statsgymnasiet på Fenrisvej samt personale til virk-somhederne i industrikvarteret langs Edwind Rahrsvej, Brabrand.

Konkrete analyser af linjen viser, at de 2 morgen afgange betjener et meget lille antal passa-gerer til industriområdet i Brabrand. Bussen er tom herefter. Tilbage resterer opgaven som skolebus mellem Brabrand og Næshøjskolen.

 

Afg Rutebilstationen KL 6.25             Kl 7.25           
  -på -af .på -af
Banegårdspladsen-Ringgaden 6 0 11 0
Ringgaden-Åby Ringvej 4 1 3 3
Åby Ringvej-Edw.Rahrsvej 54 1 10 25 15
Næshøjskolen 0 0 0 21
         
Total 11 11 39 39


Den første afgang fra Rutebilstationen betjener industriområderne ved Edwind Rahrsvej og reelt ikke andet. Dette behov dækkes fuldt ud af linje 15, som stort set har et parallelt rutefor-løb fra Banegårdspladsen til industriområderne.

Den anden afgang fra Rutebilstationen, betjener industriområderne ved Edwind Rahrsvej og Næshøjskolen i Harlev. Tællinger viser, at alle passagerer, som står på bussen fra Rutebilsta-tionen til Bautavej, er stået af, inden bussen forlader Brabrand. Fra Bautavej, til og med Bra-brand området, samles der ca. 20 skoleelever op, der skal til Næshøjskolen. Ingen andre pas-sagerer benytter sig af denne del af strækningen.

Århus Kommune har i dag en skolebus til at køre mellem Brabrand og Næshøjskolen.

Harlev (Næshøjskolen) - Lillering betjenes alternativt af linje 52 på Silkeborgvej.
 

Afg Lilleringvej KL 7.07             Kl 8.07           
  -på -af .på -af
Lilleringvej-Næshøjskolen 13 0 1 0
Næshøjskolen - Edw. Rahrsvej 8 0 1 0
Edw. Rahrsvej - Fenrisvej 7 8 2 4
Fenrisvej - Rutebilstationen 1 21 0 0
         
Total 29 29 4 4


Den første afgang fra Lillering har et antal passagerer med fra Lillering/Harlev, der har Stats-gymnasiet på Fenrisvej som mål.

Den anden afgang fra Lillering har stort set ingen passagerer.

Vi har oprettet et stoppested for linje 52 på Silkeborgvej/Ydunsvej tæt ved Fenrisvej, og vil henvise skoleeleverne fra Harlev området til at benytte linje 52. Gangafstanden til Statsgym-nasiet er 800m.

I forhold til industriområderne ved Edwind Rahrsvej vil vi foretage en omlægning af linje 15, som i forvejen har endestation på Sintrupvej i industrikvarteret. Vi er i dialog med de forskel-lige virksomheder i området.

For passagererne betyder ændringen

- at skoleelever til Næshøjskolen skal benytte den skolebus der kører mellem Bra-
brand og Næshøjskolen. Alternativt gøre brug af linje 52 på Silkeborgvej, til Harlev.
- at eleverne til Statsgymnasiet på Fenrisvej får forøget den nuværende gangafstand fra
linje 51 stoppested på Viborgvej (300m) med 500m.
- at situationen for passagerer til industriområdet langs Edwind Rahrsvej
stort set vil være uændret i forhold til i dag.

Svend E. Andersen, Harlev Fællesråd og Lars Madsen, Borum-Lyngby Fællesråd, udtrykte forståelse for beslutningen om nedlæggelsen.

Svend E. Andersen efterlyste en spredning i afgangene fra Harlev, idet linje 52 og 55 kørte mod Århus på samme tid. Ango Winther orienterede om, at afgangstiden på linje 52 ville bli-ve justeret. Endvidere bliver der en tidligere afgang fra Harlev.

Linie 74
Linje 74 har ruteføring fra Brabrand Vest via True til Langkærparken i Tilst. Linjen har en rutevariant som på udvalgte afgange (4 morgen/formiddag), fra Langkærparken via Kasted til Langkærparken.
Linjen har gennem årene haft en meget ringe passagerbelægning. De seneste tællinger be-kræfter denne situation. Den faste chauffør på turen fortæller, at kun ét ægtepar, i dag, benyt-ter sig af kørslen.

Afg. Langkær             24/3         25/3         27/3         28/3         Gennemsnit
Kl. 6.36                         0             0             0                 0                 0       
Kl. 8.51                         1             3             0                 0                 1
Kl. 10.51                       1             0             2                 1                 1
Kl. 12.51                       3             0             1                 0                 1

For beboere i Brendstrup og Kastedområdet betyder ændringen, at der ikke længere er bus-forbindelse til Tilst.

Peter E Jensen havde ingen bemærkninger til denne beslutning.



Frits Vittrup